zaterdag 3 juli 2010

Het Twiske in de zomerdroogte



De Posbank bij Arnhem

Nou ja, de foto's zijn van de Posbank, bij Arnhem, waar ik mijn route aan het inspecteren was voordat ik met wat mensen een techniek workshop wilde gaan doen. Even kijken of mijn ideeën en techniekjes uitvoerbaar waren op de ondergrond die ik in gedachten had. Dat bleek het geval, gelukkig! Ik denk dat mijn klanten tevreden waren, daar ga ik in ieder geval maar van uit.
Die boom die gevangen was in een vork en zo keurig horizontaal bleef hangen vond ik een plaatje. De dreigende lucht, op een aangename dag in mei, was de voorbode voor veel regen……maar Nederland blijft van die mooie beelden aan me tonen zo af en toe.



De afgelopen dagen was het weer een heel ander verhaal. In Oostzaan net ten Noorden van Amsterdam, werd een sportweek georganiseerd. Jong en oud kan zich inschrijven op een sportactiviteit die je bijvoorbeeld nog nooit hebt gedaan. De clubs van Oostzaan worden uitgenodigd om die sport vervolgens aan de mensen uit te leggen. MTB Het Twiske was gevraagd om een paar mountainbike clinics te geven, twee voor de jeugd op donderdag en vrijdag avond en één voor volwassenen op de zaterdag morgen. Hartstikke leuk natuurlijk.



Ineens kwam er in de week voor die sportweek, ook een vraag van de lagere scholen in Oostzaan; of zij niet ook konden meedoen en of we niet ook voor de scholen op donderdag en vrijdag overdag een les konden verzorgen……tja…..eehhm……Na heel veel bellen en denken en nog meer bellen was iedereen eruit. De scholen zouden op donderdag en vrijdag een les in mountainbiken kunnen krijgen. Met beperkte middelen en hulp van de juffen vakleerkrachten en een paar vaders werden het dankbare en enthousiaste dagen.




Het Twiske/ sportweek Oostzaan



Vooraf toch maar even het parcours vlak bij de Sporthal in Oostzaan verkend en ook de Zanddijk, voor de avondclinics.
Heerlijk; droog en snel, zo ligt het er nu bij, met technische passages waar het best oppassen is en een paar klimmetjes de dijk op die even de aandacht vragen en de juiste versnelling. Hahahaha……het was voor mij al weer een tijdje geleden dat ik zowiezo op de fiets had gezeten en ik voelde me weer lekker.
Allemaal nog niet zo vlekkeloos, maar voor de lessen voldoende.



De route bij de sporthal ligt er surrealistisch bij…….Door witte pollen van een boom, die heel specifiek in groepen is aangeplant, lijkt het wel of er sneeuw ligt op een gedeelte. Je rijdt door een dikke laag witte pluis en met de zon door de bomen en de groene bladeren en het karakteristieke smalle single track is het een waar plezier om daar nog even je bochten techniek en reactie vermogen te testen.
Voor de groepen kinderen zou het prima te doen zijn, daar was ik van overtuigd. Een geslaagde verkenning over een heerlijk technisch parcours en een paar leuke, drukke dagen!!



Enjoy the ride!

Geen opmerkingen: